Public relations in the Holy Qur'an

Authors

  • Rahim Hussein Ghaly المديرية العامة لتربية ميسان

DOI:

https://doi.org/10.52834/jmr.v20i39.234

Keywords:

The Holy Qur’an, Public Relations

Abstract

             Praise be to Allah, we praise Him, seek His assistance, seek His forgiveness, and seek refuge in Him from the evils of ourselves and the wickedness of our actions. Whomever Allah guides, there is no one who can lead him astray, and whomever Allah leads astray, there is no one who can guide him. I bear witness that there is no deity worthy of worship except Allah alone, without any partners, and I bear witness that Muhammad is His servant and messenger, the most sincere advisor and the greatest conveyer of the message. Now, Allah has sent His messenger with guidance and the true religion to make it prevail over all other religions, as a witness, a bearer of glad tidings, and a warner, calling to Allah with His permission, and a shining lamp, as Allah says: "It is He who sent His Messenger with guidance and the religion of truth to manifest it over all religions, although those who associate others with Allah dislike it." (Surah At-Tawbah: 33

We acknowledge the blessing of Allah upon us by sending His Prophet Muhammad, peace be upon him, the unlettered Prophet, the truthful one, the bearer of glad tidings, and the warner. He conveyed the message of his Lord to all of humanity and illuminated the path of life with the Noble Quran and the Prophetic traditions. In this message, humanity found guidance for life, knowledge, and wisdom that they were previously unaware of. The world will continue to seek these gifts until the Day of Judgment. O Allah, bestow peace and blessings upon our Prophet Muhammad and upon his family and companions, all of them.

References

- أبو إصبع, صالح خليل, (2006), العلاقات العامة والاتصال الإنساني, دار الشروق- عمان .

- أبو سن, أحمد إبراهيم, (1981م) الإدارة في الإسلام, المطبعة العصرية- دبي .

- أحمد, مصطفى, (2003), الخدمة الاجتماعية في مجال العلاقات العامة, دار المعرفة الاجتماعية, القاهرة .

- أحمد بن حنبل , المسند , 5/411, برقم 23536.

- بدران, عبد الله, (2000م) الخبر الصحفي في منهج الإعلام الإسلامي, الطبعة الأولى, دار المكتبي- دمشق .

- البغا, مصطفى ديب ، مستو, محيى الدين ديب, (١٤١٨ هـ - ١٩٩٨ م), الواضح في علوم القرآن, الطبعة: الثانية، دار الكلم الطيب / دار العلوم الانسانية – دمشق.

- البوظي, محمد سعيد رمضان, فقه السيرة, دار الشروق, بيروت .

- حجاب محمد منير, وهبي , سحر محمد, (2000م), المداخل الأساسية للعلاقات العامة, الطبعة الثالثة دار النشر والتوزيع القاهرة .

- حماد, صلاح الدين إبراهيم, أحمد إبراهيم, (2011), مدخل إلى الإعلام الإسلامي, المكتبي للطبع والنشر والتوزيع, غزة .

- حماد, صلاح الدين إبراهيم, حماد, أحمد إبراهيم, (2008م), مدخل إلى الإعلام الإسلامي, مكتبة المكتبة- غزة .

- حمزة , عبد اللطيف, (1978م) الإعلام في صدر الإسلام, دار الفكر العربي القاهرة .

- خضر, محمد حمد, (1987م )مطالبات في الإعلام, مكتبة الطالب الجامعي- مكة المكرمة .

- صالح ,عبد الحي محمود, الخالق, جلال الدين عبد,( 2000م), العلاقات العامة والإعلام في الخدمة الاجتماعية, دار المعرفة الجامعية القاهرة .

- الصحن, محمد فريد, (2004م) العلاقات العامة- المبادئ والتطبيق, الدار الجامعية –الإسكندرية .

- طارق شريف يونس, (2008م,), إدارة العلاقات العامة, - مفاهيم ومبادئ وسياسات, إثراء للنشر والتوزيع- عمان .

- عبد الرحيم, محمد عبد الله, (1988م), العلاقات العامة, القاهرة .

- عجوة, علي,( 1985م), الأسس العلمية للعلاقات العامة, الطبعة الثالثة, عالم الكتب, القاهرة .

- فخري, قاسم سليمان, وآخرون,( 1980م,) العلاقات العامة, العراق .

- القرضاوي, يوسف, (1985م), الخصائص العامة للإسلام, الطبعة الثانية, دار الصحوة- القاهرة.

- القنصل, عبد العزيز بن عمر الإسلام دين الوسطية في عقائده وتشريعاته وأخلاقه, مجلة البحوث الأمنية, مركز البحوث والدراسات بكلية الملك فهد الأمنية, المجلد 19, العدد45, الرياض.

- منور, عدنان نجم, (2005م), الدور التربوي لوسائل الإعلام الإسلامي وسبل تطويره, رسالة ماجستير غير منشورة, الجامعة الإسلامية .

- نصار, أنور, (2002), الدور التربوي للمسجد, رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة الأقصى, غزة, فلسطين

Published

2024-06-10

How to Cite

غالي ر. . (2024). Public relations in the Holy Qur’an. Journal of Misan Researches, 20(39), 305 - 328. https://doi.org/10.52834/jmr.v20i39.234

Issue

Section

Articals