The effect of transportation methods on the spatial distribution of construction industries in Al-Qadisiyah Governorate
Main Article Content
Abstract
The issue of transportation is a complex issue because it is related to the availability of transportation, its adequacy, efficiency, and flexibility. The selection of the most appropriate location in which the transportation cost is lower reflects the possibility of achieving economic savings. The industrial location, which is characterized by fast and efficient transportation, is preferred over other locations, given that transportation does not It affects not only the transport of raw materials and manufactured goods, but also the work and the transfer of fuel and energy sources, as well as the transfer of industry requirements in general, and accordingly, the network of transport routes is the link between the various factors of production in their types and locations, and here emerges the crucial role of transport in redistributing The requirements of industry and their provision in the regions and industrial sites where these requirements do not exist in an appropriate manner and create a relationship between the areas of production and consumption, so the industrial projects seek to concentrate in areas where there is a good road network and easy access. It became clear from the research that transportation costs in Al-Qadisiyah governorate vary between industrial sites at the level of the industrial branch, as many factors contribute to highlighting this discrepancy, the most important of which are proximity and distance from the raw material, energy sources, the proximity of the industrial site to the local market, as well as its distance from the labor force. . As the percentage of transportation costs in the industrial site in Al-Diwaniyah district in the manufacture of ready-made concrete, bricks, blocks, and stickers decreases, as it reaches (14%, 14.5%, 14.5%, 15%), and this percentage rises to reach the highest in the cashi industry, as it reaches (22.5). In the Shamiya district, the percentage of transportation costs amounted to (18.5%, 16%, 14%, 14%, 16%) in the manufacture of bricks, plaster, blocks, stickers, and concrete, respectively. While the percentage of transportation in the industrial site in the district of Hamza reached (15.5%, 15.5%, 14%, 15%) in the manufacture of bricks, blocks, stickers, and concrete, respectively, while the percentage of transportation in the industrial site in the district of Afak was (16%, 15%, 16 % ) in the block, sticker, and concrete industries, respectively.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ابراهيم شريف و احمد حبيب رسول ، ونعمان دهش العقيلي ، جغرافية الصناعة ، مديرية دار الكتب للطباعة والنشر، الموصل ، 1981
حسين عبد الحميد احمد رشوان، التخطيط الحضري، مركز الإسكندرية للكتاب، القاهرة، 2005
رضوان بن محمد عبادي، صناعة الورق في تونس، رسالة ماجستير (غير منشورة)، كلية التربية (ابن رشد) جامعة بغداد، 2003
عبد الزهرة الجنابي ، الجغرافيا الصناعية ، ط1 ، دار صفاء للنشر والتوزيع، ،عمان ،2013
عبد الزهرة علي الجنابي، دور النقل في تحديد مواقع صناعة الاسمنت، مجلة المخطط والتنمية، مركز التخطيط الحضري والإقليمي،جامعة بغداد ، العدد 10، 2001
عبد خليل فضيل ، التوزيع الجغرافي للصناعة في العراق ، مطبعة الارشاد ، بغداد 1986
علي سالم الشواورة ، جغرافية النقل وتطورها ، ط1 ، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان ، 2013
فاروق كامل عز الدين ، النقل _ اسس ومناهج وتطبيقات ، ط3 ، مكتبة الانجلو المصرية،القاهرة ، 2005
كامل كاظم بشير الكناني ،دراسات في نظرية الموقع الصناعي،ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن،2008
كامل كاظم بشير الكناني وكاظم فارس ضمد، " التوازن الموقعي للمنشأة الصناعية تحت تأثير عامل النقل Izard "، مجلة المخطط والتنمية، العدد (4)، 1997
محمد ازهر سعيد السماك واخرون ، جغرافية النقل بين المنهجية والتطبيق ،دار اليازوري ، عمان ،2011
محمد المهدي الأسـطى ، تحليل دور التخطيط الصناعي في اختيار الموقع الصناعي الأنسب (دراسة تطبيقية على مجمع الحديد والصلب بمصراتة) ، المجلة العلمية لكلية التربية, جامعة مصراتة، ليبيا, المجلد (1)، العدد (5), 2016
مهيب كامل فليح ، واقع شبكة النقل في العراق ، مجلة المخطط والتنمية ، معهد التخطيط الحضري والاقليمي ، جامعة بغداد ، العدد (23) ، 2011
مديرية الطرق والجسور في محافظة القادسية ، قسم الصيانة ، بيانات غير منشورة ، 2020
الدراسة الميدانية لمواقع الصناعات الانشائية في المحافظة بتواريخ مختلفة من عام 2020
مديرية احصاء محافظة القادسية ، الاحصاء الصناعي ، بيانات غير منشورة ،2020
وزارة الموارد المائية , المديرية العامة للمساحة ، قسم إنتاج الخرائط ، خريطة العراق الإدارية , بمقياس 1 : 1000,000 ، بغداد ، 2007 .
وزارة الموارد المائية , المديرية العامة للمساحة ، قسم إنتاج الخرائط , خريطة محافظة القادسية الإدارية ,بمقياس 1 : 500,000 ، بغداد ، 2007.